Friday 24 May 2013

AMALAN BERPANTANG DAN SET BERPANTANG SHAKLEE


Dapatkan set pantang di atas dengan harga (SM) RM213.00 (SS) RM225.00

Betapa pahit dan manisnya pengalaman berpantang bagi wanita Melayu yang baru bersalin. Walaupun tempoh pantang selama 44 hari adalah suatu masa yang amat menguji kesabaran, boleh dikatakan sebilangan besar wanita Melayu masih tekun dan rela mengikuti tradisi ini. Dikatakan wanita yang rajin berpantang dijamin akan mendapat kembali potongan badan asal mereka, menjadi sihat dan cergas seperti sedia kala, kelihatan jelita dan mampu mengekalkan minat suami terhadap mereka.

Sesungguhnya, amalan-amalan berpantang adalah satu proses menyeluruh, bertujuan untuk memeliharakan kesihatan dan kewanitaan perempuan Melayu. Sesetengah mereka kepercayaan berpantang berpaksikan kepada penyembuhan rahim yang dikatakan merupakan pendorong hidup wanita yang menentukan kesihatan diri mereka secara keseluruhannya. Rahim yang sihat menghasilkan ibu yang kelihatan berseri dan menarik pada pandangan. Tidak hairanlah jika wanita Melayu masih berpegang kepada amalan berpantang.

Disamping itu, ada kajian moden yang menyokong peranan yang dimainkan oleh bidan kampung yang mendamping ibu selepas bersalin. Kajian juga mendapati bahawa beberapa amalan berpantang adalah berfaedah. Antaranya, perlanjutan tempoh penyusuan ibu, larangan atas pergerakan ibu yang berlebihan dan amalan mengurut.


Pakar-pakar antropologi menerangkan bahawa asas amalan pantang-larang kaum Melayu berlandaskan teori empat elemen berkurun-kurun lama dahulu. Elemen-elemen itu ialah:
  • tanah, yang bersifat kering;
  • api, bersifat panas;
  • udara, sejuk;
  • dan, air, bersifat basah.
Elemen-elemen ini mestilah berada dalam keadaan seimbang pada badan seseorang.

Ilmu perbidanan juga dikatakan satu anugerah Tuhan bagi individu dan keluarga yang terpilih sahaja, dengan tujuan supaya mereka membantu wanita dari semua lapisan masyarakat. Bidan kampung dianugerahkan kebolehan ini bagi membantu wanita-wanita desa.

Kini, wanita Melayu di bandar tidak dapat melakukan kesemua amalan berpantang kerana tiada ahli keluarga dan masyarakat sekeliling yang dapat memberi sokongan sebagaimana kehidupan masyarakat di kampung dahulu. Mengikut tradisi, ibu baru akan dibantu dan ditemani oleh:

  • bidan kampung;
  • pengasuh khusus;
  • emak sendiri atau ibu mertua.
Memang diakui bahawa tanpa orang lain membantu, ia akan sukar untuk mengamalkan pantang dengan lengkap dan sempurna selama 44 hari.

Namun begitu, beberapa amalan utama masih banyak dipraktikkan oleh wanita Melayu. Baca lebih lanjut mengenai:

  • Bengkung
  • Urut-mengurut
  • Jamu
  • Bertungku
  • Mandi-mandian herba dan akar kayu, serta amalan-amalan lain

(source from :  Babycentre)




                                             Cadangan Supplement ketika dalam pantang

Hahh..di sini saya nak kongsi pengambilan supplement Shaklee dalam proses berpantang. Bagi mereka yang ingin keterangan tentang Set Berpantang Shaklee, saya harap entry ini dapat memberi sedikit info dan panduan. Ya, menjaga kesihatan ibu semasa dalam pantang adalah amat penting. Ini memastikan kita pulih sedia kala, sihat, cergas, ceria membesarkan anak, menguruskan suami dan juga untuk diri sendiri. Namun, disamping kesihatan ibu, ibu juga wajib mengambil berat kesihatan si kecil. Apa yang ibu makan, itulah akan disalurkan kepada si kecil melalui susu ibu. Adalah penting meneliti dan memastikan apa yang ibu konsume adalah SELAMAT & SEMULAJADI.


Set Bersalin/Berpantang Shaklee telah terbukti selamat dan terjamin untuk si ibu dan bayi. Set ini boleh dimakan sejurus selepas bersalin kerana ianya adalah vitamin semulajadi. Tidak memudaratkan malah memberikan kesihatan dan nutrisi yang baik bagi ibu dan bayi.
Secara ringkasnya supplement yang dicadangkan dalam set ini adalah seperti yang berikut:

✓ Lengkap dengan 8 kumpulan vit b termasuk asid folik dan biotin
✓ Membantu kita lebih bertenaga dan emosi lebih seimbang.✓ Menukarkan makanan kpd tenaga

✿ Vitamin C -✓ Meningkatkan antibodi secara konsisten dan penting untuk pembentukan kolagen.✓ Mempercepatkan penyembuhan luka, memperbaiki tisu sel yang rosak akibat bersalin.

✿ Vita-Lea Iron Formula (a.k.a multivitamin) -✓ Kekurangan zat besi blh menyebabkan ibu pucat,letih dan lesu serta tidak bermaya.✓Juga baik untuk kesihatan secara keseluruhan.

✿ Zinc –✓ Penting untuk membantu mempercepatkan proses baik pulih luka, terutama luka di dalam (untuk rahim) ,✓ Ia juga membantu mengatasi masalah keguguran rambut selepas bersalin.✓ Membantu masalah "kedinginan" di dalam pantang.


✿ ESP (Soy Protein) -✓ Membekalkan tenaga✓ Memekatkan dan melancarkan penghasilan susu.✓ Mencantikkan kulit si ibu, dan membantu kawal paras kolesterol.✓ mengemusi lemak dalam makanan, mempertingkatkan fungsi ginjal, jantung dan hati. 

✿ B Complex-
✓ Membantu menstabilkan hormon badan kita . Ia penting untuk elak kemurungan (meroyan, dll)
✓ Sangat penting untuk memulihkan tenaga ibu dan pembentukan sel darah merah yang baru mengantikan yang telah hilang semasa bersalin.



sms/whatsapp untuk pertanyaan lanjut : 017-3339323
@ email : mamabistari@gmail.com



No comments:

Post a Comment